‘Bootonde’ in Drachten wint tweede prijs in landelijke competitie
5 november 2019 Groen
De ‘bootonde’ die De Enk Groen & Golf eerder dit jaar in Drachten realiseerde, is in de prijzen gevallen. De rotonde Noorderhogeweg-Nijtap met het 23 meter lange skûtsje ‘Hendrika’ erop kreeg al veel media-aandacht en is nu ook tweede geworden in de landelijke competitie ‘Rotonde van het Jaar’. Dit project is een samenwerking van de gemeente Smallingerland en Haiko van der Werff, 11e generatie scheepsbouwer sinds 1729 in Drachten, uitgevoerd door De Enk Groen & Golf. 
Bijzondere invulling
Drachten staat bekend om de bijzondere invulling van haar rotondes. Als afsluiter is ook van deze rotonde een blikvanger gemaakt. Het skûtsje verbindt de grote toegangswegen van Drachten met de historie van de streek. Het schip ligt op vier scheepshellingen met originele lieren. De hellingen zijn genoemd naar de vier scheepswerven in de stad, te weten: De Pijp, De Lange Wyk, Buitenstvallaat, en De Dwersfeart. Die namen zijn uitgesneden en verlicht zodat ze ook in het donker te zien zijn. De beplanting symboliseert het golven van de Friese meren. Douwe de Haan van de gemeente Smallingerland maakte het ontwerp. 

De jury
Een jury bestaande uit Ard Esselink (Hoveniersbedrijf Harry Esselink), Ben van Ooijen (directeur De Tuinen van Appeltern), Lodewijk Hoekstra (oprichter NL Greenlabel), Danny Lubbers (directeur ingenieursbureau Smitsrinsma), Arie van Hout (landschapsarchitect), Marion van Beuningen (consument en weggebruiker) en Hein van Iersel (hoofdredacteur vakblad De Hovenier) beoordeelde de rotondes op ontwerp en originaliteit. Een rotonde in Woerden won de eerste prijs. 

Restauratie
De ‘Hendrika’ is ook een restauratieproject. Op dit moment wordt nog gezocht naar een groep mensen of een school die dit schip willen adopteren en restaureren. Haiko van der Werff behartigt dit in goed overleg met de gemeente. Het idee is dat in de wintermaanden het schip van de rotonde af gehaald wordt om gerestaureerd te worden. Dat gaat een paar jaar duren. Na elke fase komt het schip, dat steeds mooier wordt, opnieuw op de rotonde te liggen. Als de restauratie voltooid is, wordt de ‘Hendrika’ weer teruggebracht in de vaart.